Healing by Deeds
SALAAT ~ Prayer
صَلاَةٌ: قال اللهُ تعالى: {وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ} [البقرة : 45] وقال: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِينَ} [البقرة : 44]. وقال تعالى: {وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لاَ نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى} [طه : 132] وفى (السنن): (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا حَزَبَهُ أمْرٌ، فَزِعَ إلى الصَّلاةِ). وقد تقدَّم ذكر الاستشفاء بالصلاة من عامة الأوجاع قبل استحكامها.
والصلاة مجلبةٌ للرزق، حافظة للصحة، دافعة للأذى، مطردة للأَدواء، مقوِّية للقلب، مبيِّضة للوجه، مُفْرِحةٌ للنفس، مُذهبة للكسل، منشِّطةٌ للجوارح، ممدَّة للقُوَى، شارحِة للصَّدر، مغذِّية للروح، مُنوِّرة للقلب، حافِظةٌ للنعمة، دافعة للنقمة، جالِبة للبركة، مُبعِدة من الشيطان، مُقرِّبة من الرحمن. وبالجملة.. فلها تأثير عجيب في حفظ صحة البدن والقلب، وقواهما، ودفع المواد الرديئة عنهما، وما ابتُلى رجلان بعاهةٍ أو داءٍ أو مِحنةٍ أو بَليةٍ إلا كان حظُّ المُصَلِّى منهما أقلَّ، وعاقبتُه أسلم.
وللصلاة تأثيرٌ عجيب في دفع شُرور الدنيا، ولا سِيَّما إذا أُعطيت حقها من التكميل ظاهراً وباطناً، فما استُدْفِعَتْ شرورُ الدُّنيا والآخرة، ولا استُجْلِبَت مصالِحُهُمَا بمثل الصلاة، وسِرُّ ذلك أنَّ الصلاة صِلةٌ باللهِ عَزَّ وجَلَّ، وعلى قدر صِلَةِ العبد بربه عَزَّ وجَلَّ تُفتح عليه من الخيرات أبوابَها، وتُقطعُ عنه من الشرور أسبابَها، وتُفِيضُ عليه موادَ التوفيق مِن ربه عَزَّ وجَلَّ، والعافية والصحة، والغنيمة والغِنى، والراحة والنعيم، والأفراح والمسرَّات، كلها محضرةٌ لديه، ومسارِعةٌ إليه.
قال اللهُ تعالى: {وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ}
[البقرة : 45]
And seek help in patience and As-Salaat (the prayer) and truly, it is extremely heavy and hard except for Al-Khashi'een (i.e. the true believers in Allah — those who obey Allah with full submission, fear much from His punishment, and believe in His Promise (Paradise) and in His Warnings (Hell). (2:45)
وقال: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِينَ}
[البقرة : 44]
"O you who believe! Seek help in patience and As-Salaat (the prayer). Truly, Allah is with As-Sabirun (the patient)". (2:153)
وقال تعالى: {وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لاَ نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى} [طه : 132]
Furthermore, Allah Said,
"And enjoin As-Salaat (the prayer) on your family, and be patient in offering them (i.e. the Salaat (prayers)). We ask not of you a provision (i.e. to give Us something: money): We provide for you. And the good end (i.e. Paradise) is for the Muttaqoon (the pious). (20:132)
وفى (السنن): (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا حَزَبَهُ أمْرٌ، فَزِعَ إلى الصَّلاةِ).
Furthermore, in the Sunan, it is narrated:
"Whenever the Messenger of Allah Sallallaho Alaihe Wasallam would be concerned about a matter, he would turn to prayer".
The prayer (Salaat) brings about sustenance, preserves the health, discards harm, eradicates illness, strengthens the heart, radiates the face with light, brings joy to the soul and dissipates laziness. Also, the prayer energizes the limbs, sustains power, opens the chest, nourishes the soul, brings light to the heart, protects the bounty, shields from the anger (of Allah), brings about blessings, takes one away from Sheytaan (Satan) and draws him closer to the Most Beneficent.
In general, the prayer has a profound effect in preserving the heath of the body and the heart. The prayer also discards harmful substances. No two persons would catch a type of disease or suffer an affliction, but whoever prays among them would suffer the minimal effects of the illness or the affliction.
The prayer has a profoundly wonderful effect in repelling the evils of this life; especially when the prayer is given its due right inwardly and outwardly. Certainly, the evils of this life and the Next Life would be most effectively repelled while their good would be most effectively brought forth through prayer. The secret in this is that the prayer is the connection with Allah. The closer the connection is between the slave and his Lord, the more open the doors of all types of good will be for the slave, while closing the ways to evil. In this case, the tools of success will descend on the slave from his Lord, along with good health, many bounties and riches, comfort, delight, joy, happiness and the good things of life
No comments:
Post a Comment